Wydarzenia

Teatr Żydowski w styczniu

02-27.01.2012

STYCZEŃ 2012

DUŻA SCENA

05, 07, 08.01 18.00

Skrzypek na dachu


 

 

13-14.01 19.00

15.01 18.00

Bonjour Monsieur Chagall

 

18.01 10.00 / 13.00

Królewna Śnieżka

 

20-21.01 19.00

22.01. 18.00

Żyć, nie umierać!

 


28.01 19.00

29.01 18.00

Oberża pod złotym rogiem

 

MAŁA SCENA

10., 24.01 19.00

 

Opowieści chasydów

 

17.01 19.00

Pieśń nad pieśniami

 

FOYER

25-27.01 19.00

Walizka

Bilety: 25 – 60 zł (bilet ulgowy – minus 10 zł od ceny biletu), rezerwacja biletów pod numerem (+48 22) 850 56 56 i online www.teatr-zydowski.art.pl/Spektakle grane są w języku polskim, poza „Bonjour Monsieur Chagall”, który jest symultanicznie tłumaczony na język polski.

Opisy spektakli:

Skrzypek na dachu

Światowej sławy musical Skrzypek na dachu swoją warstwą muzyczną jak i tematem zawierającym humanistyczne przesłanie przemawia do publiczności na całym świecie.Za kanwę libretta posłużyła powieść Szołema Alejchema Dzieje Tewjego Mleczarza .
Akcja rozgrywa się w 1905 r. w Anatewce, małym miasteczku na terenie Rosji carskiej, gdzie obok siebie żyją dwie społeczności - żydowska i rosyjska, które starają się nie wchodzić sobie w drogę. Historyczne tło akcji nawiązuje do rodzącego się komunizmu, rewolucji 1905 roku, a w finale do masowej emigracji ludności żydowskiej.
Tytułowy Tewje jest ubogim mleczarzem, obarczonym pięcioma córkami, które chce wydać za mąż. One jednak nie zgadzają się z propozycjami swatki i szukają związków opartych na miłości. Tewje raz po raz staje przed wyborem, co jest ważniejsze: życie zgodnie z tradycją czy szczęście córek. Tymczasem do Anatewki dociera wiadomość o konieczności opuszczenia przez wszystkich Żydów miasteczka.
Reżyseria i choreografia: Jan Szurmiej
Scenografia: Wojciech Jankowiak
Kostiumy: Marta Hubka
Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska , Sławomir Lebiedziński
Przygotowanie wokalne: Małgorzata Hauschild
Obsada: Tewie: Marek Szydło, Gołda: Ewa Dąbrowska, Alina Świdowska, Cejtł: Monika Chrząstowska, Monika Soszka, Hudł: Sylwia Najah, Chawa: Małgorzata Majewska, Joanna Rzączyńska, Szprynca: A. Gryżewska  ,M. Łata, Katarzyna Orczykowska, Bejłka: Kamila Boruta, Katarzyna Borkowska, Jenta: Ernestyna Winnicka, Motł: Piotr Sierecki, Szejndł: Barbara Szeliga, Perczyk: Piotr Chomik, Z.Kozłowski, Lejzer Wolf: Henryk Rajfer, J.Prochyra, Mordcha: Marek Węglarski, Rabin: Jan Szurmiej, Henryk Rajfer, Mendł: Marcin Błaszak, Abram: Jerzy Walczak, Nachum; Ryszard Kluge, Babcia Cejtl: Joanna Przybyłowska, Fruma  Sara: Monika Chrząstowska, Małgorzata Trybalska, Izabella Rzeszowska, Josł: Rafał Dajbor, Policjant: Waldemar Gawlik, Fietka: Rafał Rutowicz, Sasza: Z.Kozłowski, T.Michalski, M. Markowski, T.Woszczyński, Ryfka: Joanna Przybylowska, Cypojra: Izabella Rzeszowska, Monika Chrząstowska, Chłopiec I : Sz. Paczoski, Chłopiec II: J. Napiórkowski, Skrzypek: Mirosław Kuźniak, J.Michałowicz, Pop: Grzegorz Kulikowski, Mieszkańcy: H.Dmitrzak, Iwona Pachońska, Jolanta Pankowska, Wanda Siemaszko, Alina Świdowska, Monika Soszka, G.Grzywacz, Grzegorz Kulikowski, Rosjanie: G.Grzywacz, Mariusz Bach, Piotr Nowakowski, Tomasz Nerkowski, Andrzej Pankowski, Arkadiusz Kucharski, Patryk Went, M.Konopiński, B.Marszałek, Kaskaderzy: J.Długosz, R.Brzeziński
Czas trwania: 3h 20min (z przerwą)
Bilety: rząd I-X 60zł, rząd XI-XV i loże 50zł


Bonjour Monsieur Chagall


„Bonjour Monsieur Chagall” to barwne widowisko muzyczne oparte na utworach poetyckich oraz malarstwie Marca Chagalla. Przywołuje atmosferę świata Żydów ze Wschodniej Europy, w którym ten wybitny artysta wzrastał i dojrzewał. Plastyczne wizje malarza z Witebska ożywają w scenach pełnych nostalgicznego humoru, lirycznej muzyki żydowskiej, tańca oraz baśniowej atmosfery. Inspiracją do napisania scenariusza było osobiste spotkanie Szymona Szurmieja – dyrektora Teatru Żydowskiego i zarazem reżysera spektaklu - z Chagallem.
Szymon Szurmiej o swojej znajomości z artystą:
Rozmawiałem z Chagallem dwa razy w życiu. Raz, gdy skończył 90 lati zostałem zaproszony na jego urodziny, a drugi raz na jego 95-lecie. Byłem zaskoczony. Nie wiedziałem, że pisał wiersze po żydowsku. Myślałem, że cały wypala się w swoim malarstwie, którym był "opętany". Żył wspomnieniami, tęsknił za minionym światem Żydów ze wschodniej Europy. Pochodził z bardzo biednej rodziny. Bella, jego żona, muza i największa miłość, była córką kupca. Zapytałem go, czy to siebie i ją malował na niebie z kozami, kogutem, zegarem, skrzypkiem na dachu. I jak to wszystko wymyślił. Chagall popatrzył na mnie uważnie
- Jak to, wymyślił? Kiedy Żyd siedzi zamyślony i nie chwyta, co do niego mówią, mówi się: "Uuu, on siedzi na księżycu". A gdy Żyd coś opowiada i macha rękami, żywo gestykuluje, to wniosek jest jeden: "Oho, on już lata nad dachami".
Chagall po prostu w genialny sposób wykorzystał w swoim malarstwie potoczne wyrażenia żydowskie. Ale nie wszyscy potrafili to odczytać. Opowiadał, jak zwiedzał swoją wystawę w Izraelu w towarzystwie pierwszego premiera Ben-Guriona. Zapytał go:
- Jak się panu podoba, panie premierze?
- Wie pan co - odpowiedział premier - ja uważam, że Żydzi powinni pracować, a nie fruwać.
Współreżyserka spektaklu, Gołda Tencer, o spektaklu: po trzydziestu latach odkryłam na nowo to przedstawienie, zmodyfikowałam je. Uważam, że należy pokazać część wielkiej kultury żydowskiej, która inspirowała malarza o światowej sławie. Jednocześnie uwspółcześniłam formę spektaklu, dodając inne utwory oraz ruchome obrazy multimedialne, aby przybliżyć dzisiejszemu widzowi wielką wartość malarstwa Chagalla.
Spektakl Bonjour Monsieur Chagall odniósł wielki sukces na festiwalu "Tysiąc lat historii Żydów" zorganizowanym w Lyonie w marcu 2009 r. oraz na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Żydowskich w Montrealu, który miał miejsce w czerwcu 2009 r.
Scenariusz i reżyseria:
Szymon Szurmiej, Gołda Tencer
Asystent reżysera: Barbara Szeliga
Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska
Scenografia: Marian Stańczak
Choreografia: Tadeusz Wiśniewski
Wizualizacja: Dawid Kozłowski, Krzysztof Ryniewicz
Zdjęcia: Marek Górecki
Obsada: Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Joanna Przybyłowska, Gołda Tencer, Izabella Rzeszowska, Barbara Szeliga, Alina Świdowska, Ernestyna Winnicka, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Piotr Sierecki, Szymon Szurmiej, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Piotr Wiszniowski
Czas trwania: 1 h 40 min (z przerwą)
Język spektaklu: jidysz (symultanicznie tłumaczony na polski)
Bilety: rząd I-X 50zł , rząd XI-XV i loże 40zł


Królewna Śnieżka


Adaptacja jednej z najsłynniejszych bajek braci Grimm. Bohaterką jest piękna królewna, z powodu białej cery zwana Śnieżką. Przeżywa szereg niebezpiecznych przygód. Wraz z siedmioma krasnoludkami stawia czoła złej macosze, która nastaje na jej życie. Z opresji wybawia ją szlachetny królewicz.

Scenariusz, reżyseria i choreografia: Lena Szurmiej
Muzyka: Rajmund Filipiak
Scenografia i kostiumy: Marta Grudzińska
Kierownictwo muzyczne i aranżacja: Małgorzata Hauschild
Asystent reżysera: Małgorzata Szurmiej
Inspicjent: Waldemar Gawlik
Obsada: Joanna Rzączyńska, Rafał Rutowicz, Ewa Dąbrowska, Waldemar Gawlik, Monika Soszka, Marek Węglarski, Piotr Sierecki, Monika Chrząstowska, Joanna Przybyłowska, Barbara Szeliga, Alina Świdowska, Malgorzata Majewska, Małgorzata Trybalska, Grzegorz Kulikowski, Ryszard Kluge, Sylwia Najah, Karolina Borkowska, Rafał Dajbor, Marcin Błaszak
Orkiestra: Małgorzata Hauschild - fortepian, Rafał Filipiak - gitara elektryczna, Krzysztof Kukowski - gitara basowa, Paweł Sójka - akordeon, Paweł Gębicki - perkusja.
Bilety: 25 zł

Żyć, nie umierać!


Przedstawienie kabaretowo-muzyczne, w którym muzyka, śpiew i taniec przeplatają się ze skeczami, dowcipami i monologami przepełnionymi żydowskim i warszawskim humorem. Spektakl składa się z dwóch części: w pierwszej jesteśmy na przedmieściu Warszawy, w restauracji „Sielanka”, gdzie bawi się polsko-żydowska społeczność, natomiast w drugiej części przenosimy się do kabaretu. Tutaj na estradzie występują gwiazdy, przy stolikach zasiada elegancka, zamożna widownia, a w powietrzu unosi się zapach perfum i cygar. Usłyszymy m.in. teksty Tuwima, Słonimskiego, Jurandota, Gozdawy i Stępnia.
Scenariusz: Ryszard Marek Groński, Szymon Szurmiej
Reżyseria: Szymon Szurmiej
Choreografia: Tadeusz Wiśniewski
Scenografia: Ewa Łaniecka
Kompozycja, aranżacja i kierownictwo muzyczne: Janusz Sent
Obsada: Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Małgorzata Majewska, Sylwia Najah, Karolina Nowakowska, Joanna Przybyłowska, Joanna Rzączyńska, Dorota Salamon, Wanda Siemaszko, Monika Soszka, Barbara Szeliga, Alina Świdowska, Małgorzata Trybalska, Ernestyna Winnicka, Przemysław Cypryański, Rafał Dajbor, Waldemar Gawlik, Adam Malecki, Mikołaj Müller, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Piotr Sierecki, Szymon Szurmiej, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Wojciech Wiliński
Czas trwania: 2h 45min (z przerwą)
Bilety: rząd I-X 60zł , rząd XI-XV i loże 50zł


Oberża pod złotym rogiem


Zapraszamy Państwa na bal na Gnojnej, wyjątkową okazję do wysłuchania szlagierów : „U cioci na imieninach”, „Czy tutaj mieszka panna Agnieszka?”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą”, „Ta mała piła dziś”. To wszystko przeplatane skeczami w stylu kabaretu „Qui Pro Quo”. Na scenie będzie można zobaczyć również „Zośkę wariatkę” pióra Juliana Tuwima. Umówcie się z nami – nie na dziewiątą , ale na godzinę rozpoczęcia spektaklu…

Scenariusz: Szymon Szurmiej, Ryszard Marek Groński
Reżyseria: Szymon Szurmiej
Scenografia: Ewa Łaniecka
Kostiumy: Marta Grudzińska
Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska
Aranżacja: Michał Lamża
Choreografia: Tadeusz Wiśniewski
Asystent reżysera: Ewa Greś
Obsada: Liliana Cercel, Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Ewa Greś, Mariola Kuźnik, Beata Łapuk, Małgorzata Majewska, Sylwia Najah, Joanna Przybyłowska, Izabella Rzeszowska, Monika Soszka, Barbara Szeliga, Alina Świdowska, Małgorzata Trybalska, Roksana Vikaluk, Ernestyna Winnicka, Marcin Błaszak, Piotr Chomik, Genady Iskhakov, Ryszard Kluge, Grzegorz Kulikowski, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Piotr Sierecki, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Wojciech Wiliński, Maciej Winkler, Piotr Wiszniowski
Czas trwania: 1 h 30 min (z przerwą)
Bilety: rząd I-X 50zł , rząd XI-XV i loże 40zł


Opowieści chasydów


Widowisko słowno-muzyczne na motywach opowieści Midrasze i Podań chasydzkich.
W sobotę o zmierzchu odbywa się trzecie posiadywanie szabatowe. Zbierają się uczeni, magowie, kaznodzieje, cadykowie, by snuć swoje opowieści i przypowieści. Przedstawienie jest ubarwione piosenkami, korespondującymi z tematem rozmów. Jest też tradycyjna kabała, inna w każdym spotkaniu z widzami, bardzo osobista. Kabały są przekazywane widzom przez mężczyzn, zaś jabłka, jako symbol wiedzy, to poczęstunek dla widzów od gospodyni. Z każdej przypowieści wynika ponadczasowa przestroga, a nade wszystko wskazówka, jak żyć...
Scenariusz i reżyseria: Elżbieta Protakiewicz
Opracowanie muzyczne: Mirosław Kuźniak
Scenografia: Marta Grudzińska
Światło i multimedia: Wojciech Lubertowicz
Obsada:
Dow Ber z Międzyrzecza: Henryk Rajfer
Pinchas z Korca: Mikołaj Müller
Zeew Wolf ze Zbaraża: Marek Węglarski
Icchak z Warki: Wojciech Wiliński
Gospodyni: Alina Świdowska
Syn młodszy: Dawid Szurmiej
Syn starszy: Jerzy Walczak
Czas trwania: 1h (bez przerwy)
Bilety: stolik 40zł, rząd 30zł


Pieśń nad pieśniami

Monodram według opowiadania Szolema Alejchema. Historia o miłości nieskomplikowanej, co nie znaczy, że łatwej. Opowieść o fascynacji, która po latach okazuje się zagubioną treścią życia. Spektakl jest adaptacją mało znanego opowiadania Szolema Alejchema.
Reżyseria: Maciej Wojtyszko
Muzyka: Jerzy Derfel
Motyw muzyczny: Krzysztof Jakowicz (skrzypce), Andrzej Łukasik (kontrabas)
Obsada:
Jerzy Walczak
Czas trwania: 1h bez (przerwy)
Bilety: stolik 40zł, rząd 30zł


Walizka


Do napisania „Walizki” autorkę zainspirowała przeczytana w gazecie historia pewnego Francuza. Któregoś dnia Michel Leleu wyszedł z domu i poszedł do muzeum na wystawę poświęconą Zagładzie. Rozpoznał tam walizkę swego ojca, Pierre'a Levi. Była to walizka wypożyczona ze zbiorów Muzeum w Oświęcimiu, jedna z trzech zachowanych francuskich walizek. Ten niezwykły przypadek opisały gazety.
Podobna historia powstała już wcześniej w głowie autorki, jednakże odważyła się ją spisać dopiero po tym, gdy otrzymała potwierdzenie ze świata zewnętrznego, że coś takiego mogło wydarzyć się naprawdę.
Michel Leleu w czasie wojny ukrywał się z matką pod zmienionym nazwiskiem w alpejskim regionie Savoie, a ojciec został aresztowany w 1943 r. i wysłany Oświęcimia, gdzie zginął. Syn przetrwał wojnę i pozostał już przy zmienionym nazwisku. Bohater chciał „nie pamiętać”, żyć „normalnie”, zapomnieć. Jednakże odkrycie walizki ojca wywołało wielką zmianę w jego życiu - wrócił do swojego poprzedniego nazwiska i usiłował sprawić, aby walizka została we Francji.
Małgorzata Sikorska-Miszczuk w ten sposób komentuje swoją sztukę:

„Walizka” to sztuka o uzdrawianiu. Wszystko, co mamy w sobie – bagaż wspomnień, często niechcianych - istnieje i żyje w nas, czy tego chcemy czy nie. Możemy nigdy naszej „walizki” nie otworzyć i żyć w wiecznej połowiczności i niepełności.
„Walizka” to historia pojedynczego człowieka, który odcina się od części siebie, choć jest to część jego własnej tożsamości.
Ta sztuka dotyczy też obszaru pamięci społecznej – nie chcemy odkrywać prawdy, otwierać walizki pełnej bolesnych wspomnień.
„Walizka” jest o wierze w uzdrawiająca moc prawdy.
Reżyseria – Dorota Ignatjew
Scenografia – Rafał Sisicki
Oprawa muzyczna – Teresa Wrońska
Autorka dramatu – Małgorzata Sikorska – Miszczuk

OBSADA:
Andrzej Blumenfeld /Marek Węglarski – Fransua Żako
Joanna Rzączyńska - Żaklin
Ernestyna Winnicka – Zrozpaczona Przewodniczka z Muzeum Zagłady
Piotr Sierecki – Narrator
Jerzy Walczak - Sfrustrowany Bruno – poeta współczesności
Szymon Szurmiej/Henryk Rajfer – Pantofelnik

Bilety: 40 zł

Oficjalna strona Teatru Żydowskiego:
www.teatr-zydowski.art.pl/
Fanpage na Facebooku:
www.facebook.com/TeatrZydowskiimEsteryRacheliiIdyKaminskich

Teatr Żydowski
Plac Grzybowski 12/16
00-104 Warszawa
 

loading...