DUŻA SCENA
DATA |
DZIEŃ TYGODNIA |
TYTUŁ |
GODZINA |
01.04 |
Niedziela |
Żona Króla Leara. Czarna komedia |
18:00 |
|
|
|
|
13.04 |
Piątek |
Oberża pod złotym rogiem |
19:00 |
14.04 |
Sobota |
Oberża pod złotym rogiem |
19:00 |
15.04 |
Niedziela |
Oberża pod złotym rogiem |
18:00 |
|
|
|
|
19.04 |
Czwartek |
Walizka Obchody Wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim |
19:00 |
|
|
|
|
20.04 |
Piątek |
Żyć, nie umierać! |
19:00 |
21.04 |
Sobota |
Żyć, nie umierać! |
19:00 |
22.04 |
Niedziela |
Żyć, nie umierać! |
18:00 |
|
|
|
|
27.04 |
Piątek |
Skrzypek na dachu |
18:00 |
28.04 |
Sobota |
Skrzypek na dachu |
18:00 |
29.04 |
Niedziela |
Skrzypek na dachu |
18:00 |
MAŁA SCENA/KLUB MAMELE
DATA |
DZIEŃ TYGODNIA |
TYTUŁ |
GODZINA |
03.04 |
Wtorek |
Mur |
19:00 |
|
|
|
|
10.04 |
Wtorek |
I życie toczy się dalej Czytanie performatywne na podstawie „Dziennika z getta warszawskiego” Mary Berg. Scenariusz i reżyseria: Karolina Kirsz |
19:00* |
|
|
|
|
17.14 |
Wtorek |
Reszta nie jest milczeniem Czytanie performatywne na podstawie „ Pamiętnika Dawida Rubinowicza”. Scenariusz i reżyseria: Joanna Grabowiecka |
19:00* |
|
|
|
|
23.04 |
Poniedziałek
|
„Bogu, co boskie. Cesarzowi, co cesarskie. Każdemu, co mu się należy!” Próba czytana burleski autorstwa Silke Hassler i Petera Turriniego (impreza gościnna) |
19:00 |
*Wstęp wolny po potwierdzeniu obecności: 22 850 64 50 lub 22 850 56 56.
Bilety: 25 – 60 zł (bilet ulgowy – minus 10 zł od ceny biletu), rezerwacja biletów pod numerem (+48 22) 850 64 50. i online www.teatr-zydowski.art.pl/
Opisy spektakli i wydarzeń Teatru Żydowskiego:
„ŻYĆ, NIE UMIERAĆ!”
20.04. godz. 19.00, 21.04. godz. 19.00, 22.04. godz. 18.00
Przedstawienie kabaretowo-muzyczne, w którym muzyka, śpiew i taniec przeplatają się ze skeczami, dowcipami i monologami przepełnionymi żydowskim i warszawskim humorem. Spektakl składa się z dwóch części: w pierwszej jesteśmy na przedmieściu Warszawy, w restauracji „Sielanka”, gdzie bawi się polsko-żydowska społeczność, natomiast w drugiej części przenosimy się do kabaretu. Tutaj na estradzie występują gwiazdy, przy stolikach zasiada elegancka, zamożna widownia, a w powietrzu unosi się zapach perfum i cygar. Usłyszymy m.in. teksty Tuwima, Słonimskiego, Jurandota, Gozdawy i Stępnia.
Scenariusz: Ryszard Marek Groński, Szymon Szurmiej
Reżyseria: Szymon Szurmiej
Choreografia: Tadeusz Wiśniewski
Scenografia: Ewa Łaniecka
Kompozycja, aranżacja i kierownictwo muzyczne: Janusz Sent
Obsada: Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Małgorzata Majewska, Sylwia Najah, Karolina Nowakowska, Joanna Przybyłowska, Joanna Rzączyńska, Dorota Salamon, Wanda Siemaszko, Monika Soszka, Barbara Szeliga, Alina Świdowska, Małgorzata Trybalska, Ernestyna Winnicka, Przemysław Cypryański, Rafał Dajbor, Waldemar Gawlik, Adam Malecki, Mikołaj Müller, Henryk Rajfer, Rafał Rutowicz, Piotr Sierecki, Szymon Szurmiej, Jerzy Walczak, Marek Węglarski, Wojciech WilińskiCzas trwania: 2h 45min (z przerwą)
Bilety: 50-60 zł
„SKRZYPEK NA DACHU”
27, 28, 28 kwietnia, godz. 18.00
Światowej sławy musical Skrzypek na dachu swoją warstwą muzyczną jak i tematem zawierającym humanistyczne przesłanie przemawia do publiczności na całym świecie.Za kanwę libretta posłużyła powieść Szołema Alejchema Dzieje Tewjego Mleczarza .
Akcja rozgrywa się w 1905 r. w Anatewce, małym miasteczku na terenie Rosji carskiej, gdzie obok siebie żyją dwie społeczności - żydowska i rosyjska, które starają się nie wchodzić sobie w drogę. Historyczne tło akcji nawiązuje do rodzącego się komunizmu, rewolucji 1905 roku, a w finale do masowej emigracji ludności żydowskiej.Tytułowy Tewje jest ubogim mleczarzem, obarczonym pięcioma córkami, które chce wydać za mąż. One jednak nie zgadzają się z propozycjami swatki i szukają związków opartych na miłości. Tewje raz po raz staje przed wyborem, co jest ważniejsze: życie zgodnie z tradycją czy szczęście córek. Tymczasem do Anatewki dociera wiadomość o konieczności opuszczenia przez wszystkich Żydów miasteczka.
Reżyseria i choreografia: Jan Szurmiej
Scenografia: Wojciech Jankowiak
Kostiumy: Marta Hubka
Kierownictwo muzyczne: Teresa Wrońska , Sławomir Lebiedziński
Przygotowanie wokalne: Małgorzata Hauschild
Obsada: Zespół Teatru Żydowskiego
Czas trwania: 3h 20min (z przerwą)Bilety: 50-60 zł
„Bogu, co boskie. Cesarzowi, co cesarskie. Każdemu, co mu się należy!”(impreza gościnna)
Próba czytana burleski autorstwa Silke Hassler i Petera Turriniego „Bogu, co boskie. Cesarzowi, co cesarskie. Każdemu, co mu się należy!” w tłumaczeniu Aleksandra Berlina. Organizatorem jest Austriackie Forum Kultury w Warszawie.
23.03., godz. 19.00
Koniec kwietnia 1945 roku. W Wiedniu powołany zostaje tymczasowy rząd utworzonej ponownie demokratycznej Republiki Austrii. Młode Wiedenki tańczą walca z radzieckimi żołnierzami. W tym samym czasie na austriackiej prowincji grupa żydowskich jeńców zostaje w drodze do Mauthausen zamknięta w stodole. Jeden z jeńców, śpiewak operetkowy z Budapesztu, wraz z towarzyszem niedoli i kilkoma mieszkańcami wsi, którzy mimo zagrożenia życia przynoszą Żydom jedzenie, postanawia przygotować operetkę Wiener Blut. Sztuka opowiada o dziwnym, rozpaczliwym i wzruszającym pomyśle na przeżycie dzięki sztuce oraz o wypieranym ze świadomości rozdziale austriackiej historii, tzw. Marszach Śmierci wiosną 1945 r.SILKE HASSLER (ur. 1969) publikuje teksty, przemówienia, eseje i sztuki teatralne w gazetach, fachowych pismach literackich, książkach i zbiorach. Jej prace zostały przetłumaczone na języki: angielski, czeski, francuski, japoński, polski, portugalski i słoweński.
PETER TURRINI (ur. 1944) wybitny, najczęściej wystawiany w świecie dramaturg austriacki. W swoich bulwersujących, podszytych absurdalnym humorem sztukach oraz scenariuszach uparcie tropi "toksyczne problemy" współczesnego społeczeństwa: alienację i fetyszyzm, postępujący brak granic między rzeczywistością i fikcją, ksenofobię.
Obchody Rocznicy Wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim
W kwietniu Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich w Warszawie zaprasza na Obchody Rocznicy Wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim. 3 kwietnia w związku z tym w Teatrze Żydowskim zostanie wystawiony spektakl "Mur" o życiu Ireny Sendlerowej na podstawie tekstu Ryszarda Marka Grońskiego w reżyserii Macieja Wojtyszki, a 19 kwietnia Teatr Żydowski przypomni inspirowany autentycznymi wydarzeniami spektakl "Walizka" na podstawie sztuki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, wyreżyserowany przez Dorotę Ignatjew. Ponadto 10 i 17 kwietnia odbędą się czytania performatywne, wyreżyserowane przez studentki Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. 10 kwietnia usłyszymy „I życie toczy się dalej” - czytanie na podstawie „Dziennika z getta warszawskiego” Mary Berg w reżyserii Karoliny Kirsz, a 17 kwietnia „Reszta nie jest milczeniem” - czytanie na podstawie „Pamiętnika Dawida Rubinowicza” w reżyserii Joanny Grabowieckiej. Na czytania wstęp wolny! Teatr Żydowski zaprasza na wydarzenia. Opisy spektakli i czytań znajdą Państwo poniżej.
Powstanie w getcie warszawskim wybuchło 19 kwietnia 1943 na terenie warszawskiego getta pod koniec jego likwidacji przez Niemców, gdy w wyludnionym już getcie znajdowało się tylko ok. 50-70 tysięcy ludzi. To zbrojne wystąpienie żydowskich podziemnych formacji zbrojnych było pierwszym miejskim wystąpieniem powstańczym w okupowanej przez Niemców Europie i nie miało celów militarnych - było desperackim aktem wyboru godnej śmierci z bronią w ręku, jak i odwetu na prześladowcach.
Powstanie miało miejsce podczas zarządzonej przez Heinricha Himmlera akcji ostatecznej likwidacji getta, polegającej na systematycznym przeszukiwaniu dzielnicy i wyłapywaniu resztek kryjącej się ludności. Gdy na teren getta weszły niemieckie oddziały wojskowe i policyjne oraz wspierające je formacje kolaboranckie, powstańcy otworzyli do nich ogień. W ciągu następnych tygodni, siły SS i policji krwawo stłumiły powstanie i wymordowały większość ludności. Cały teren dzielnicy żydowskiej spalono i zrównano z ziemią. Niemcy ogłosili stłumienie powstania 16 maja 1943. Ze względu na swoją symboliczną wymowę, powstanie w getcie warszawskim uważane jest przez naród żydowski za jedno z najważniejszych wydarzeń w jego historii.
„WALIZKA”
19.04. godz. 19.00
Do napisania „Walizki” autorkę zainspirowała przeczytana w gazecie historia pewnego Francuza. Któregoś dnia Michel Leleu wyszedł z domu i poszedł do muzeum na wystawę poświęconą Zagładzie. Rozpoznał tam walizkę swego ojca, Pierre'a Levi. Była to walizka wypożyczona ze zbiorów Muzeum w Oświęcimiu, jedna z trzech zachowanych francuskich walizek. Ten niezwykły przypadek opisały gazety.Podobna historia powstała już wcześniej w głowie autorki, jednakże odważyła się ją spisać dopiero po tym, gdy otrzymała potwierdzenie ze świata zewnętrznego, że coś takiego mogło wydarzyć się naprawdę.
Michel Leleu w czasie wojny ukrywał się z matką pod zmienionym nazwiskiem w alpejskim regionie Savoie, a ojciec został aresztowany w 1943 r. i wysłany Oświęcimia, gdzie zginął. Syn przetrwał wojnę i pozostał już przy zmienionym nazwisku. Bohater chciał „nie pamiętać”, żyć „normalnie”, zapomnieć. Jednakże odkrycie walizki ojca wywołało wielką zmianę w jego życiu - wrócił do swojego poprzedniego nazwiska i usiłował sprawić, aby walizka została we Francji.
Małgorzata Sikorska-Miszczuk w ten sposób komentuje swoją sztukę:
„Walizka” to sztuka o uzdrawianiu. Wszystko, co mamy w sobie – bagaż wspomnień, często niechcianych - istnieje i żyje w nas, czy tego chcemy czy nie. Możemy nigdy naszej „walizki” nie otworzyć i żyć w wiecznej połowiczności i niepełności.„Walizka” to historia pojedynczego człowieka, który odcina się od części siebie, choć jest to część jego własnej tożsamości.
Ta sztuka dotyczy też obszaru pamięci społecznej – nie chcemy odkrywać prawdy, otwierać walizki pełnej bolesnych wspomnień.„Walizka” jest o wierze w uzdrawiająca moc prawdy.
Reżyseria: Dorota Ignatjew
Scenografia: Rafał Sisicki
Oprawa muzyczna: Teresa Wrońska
Autorka dramatu: Małgorzata Sikorska – Miszczuk
Obsada:Andrzej Blumenfeld /Marek Węglarski – Fransua Żako
Joanna Rzączyńska - Żaklin
Ernestyna Winnicka – Zrozpaczona Przewodniczka z Muzeum Zagłady
Piotr Sierecki – Narrator
Jerzy Walczak - Sfrustrowany Bruno – poeta współczesności
Szymon Szurmiej/Henryk Rajfer – Pantofelnik
Bilety: 40 zł
Czytania performatywne w ramach Obchodów Rocznicy Wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim:
I ŻYCIE TOCZY SIĘ DALEJ
Czytanie performatywne na podstawie „Dziennika z getta warszawskiego” Mary Berg
10.04. godz. 19:00
Wstęp wolny!
(po potwierdzeniu obecności: 22 850 64 50 lub 22 850 56 56)
11 marca na pokładzie szwedzkiego statku „ Gripsholm” Miriam Wattenberg przemyca 12 małych notesików, zawierających zapiski z warszawskiego getta. Drobne pismo, tajemnicze skróty, nazwiska ukryte pod inicjałami i „Oni”- czyli naziści… Pod tym wszystkim skrywa się tragedia śmierci ale i wielka wola życia. To, co ludzkie, codzienne rozkwita w świecie odartym z człowieczeństwa, gdzie człowiek nie znaczy nic. Pamiętniki malują obraz getta w chwili przesilenia, na chwilę przed ostateczną likwidacją. Mary, młoda dziewczyna uczęszcza na lekcje rysunku, przeżywa miłość, marzy i próbuje walczyć z rozpaczą. Widzi śmierć kolejnych przyjaciół rozstrzeliwanych w domach lub wywożonych przez Umschlagplatz do gazu. Sama cudem unika ich losu, stając się kronikarką tych pomordowanych, złożonych w bezimiennych grobach. Zapisuje jak żyli i jak umierali. Chwyta wszelkie przejawy życia w czasie Wielkiej Zagłady.Scenariusz i reżyseria: Karolina Kirsz
Obsada: Monika Chrząstowska, Alina Świdowska
Czas trwania: 1h
O reżyserce:Karolina Kirsz (ur. 1981 w Tarnowskich Górach)
Studentka IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Absolwentka Wydziału Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego (2005) oraz Wydziału Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej (2008). W latach 2007-2008 stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pisała recenzje książek do portalu internetowego „g-punkt’ oraz artykuły dla tygodnika „Polityka” . Podczas studiów w Akademii zrealizowała kilka etiud w tym „ Fantazego” pod opieką Zbigniewa Zapasiewicza czy „Trojlusa i Kresydę” pod opieką Piotra Cieplaka. Uczestniczyła też w warsztatach Iwana Wyrypajewa oraz w warsztatach młodej reżyserii w Thalia Theater w Hamburgu. Była asystentką Michaela Marmarinosa przy spektaklu „Plac Apokalipsa” w Teatrze Dramatycznym oraz Piotra Cieplaka przy „Księdze raju” w Teatrze Żydowskim. Wyreżyserowała też „ Pułapkę” T Różewicza w ramach cyklu „ Studio in Progress” w Teatrze Studio (2011) oraz „Zimę w czerwieni” Adama Rappa w Teatrze Rampa (2011).
mat. Fundacji Shalom
RESZTA NIE JEST MILCZENIEM
Czytanie performatywne na podstawie „Pamiętnika Dawida Rubinowicza”
17.04. godz. 19:00
Wstęp wolny!
(po potwierdzeniu obecności: 22 850 64 50 lub 22 850 56 56)
„Dziś jest taka pogoda jaka już dawno nie była. Żeby tylko była wolność to by było wszystko dobrze”. Tak Dawid Rubinowicz napisał w swoim dzienniku w dniu 18 kwietnia 1942 roku.„I pomyśleć, że wystarczy kilka szkolnych małych zeszytów, żeby człowiek zobaczył, jaką ma dobrą pamięć.” To słowa jednej z nauczycielek Dawidka, która pod wpływem lektury zapisków chłopca, przypomniała sobie po wielu latach jego i jego bliskich, zupełnie tak, jakby stanęli przed nią żywi.
„Pamiętnik Dawida Rubinowicza. Reszta nie jest milczeniem” to książka, a raczej zjawisko niezwykłe. Nie tylko ze względu na to, że mozolna praca kilkunastoletniego chłopca o zatrważającej intucicji, stała się kolejnym, cennym świadectwem eksterminacji Żydów polskich w czasie II wojny światowej, ale przede wszystkim ze względu na niespotykaną skalę wrażliwości, z jaką młodziutki autor przygląda się światu oraz mądrą czułość wobec najdrobniejszych przejawów piękna życia codziennego w niecodziennej, podłej rzeczywistości.Scenariusz i reżyseria: Joanna Grabowiecka
Obsada: Ewa Greś, Sylwia Najah, Ernestyna Winnicka, Piotr Chomik, Piotr Sierecki, Piotr WiszniowskiCzas trwania: 1h
Joanna Grabowiecka (ur. 1977) – studentka czwartego roku na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Absolwentka Arts du spectacle na Université Paris VIII (2005) oraz teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim (2005). W Paryżu uczestniczyła m.in. w seminariach Patrice’a Pavisa, Georges’a Banu. Ukończyła roczne studium projektowania scenografii i dekoracji teatralnej pod kierunkiem Daniela Louradour (l’A.D.A.C., Paryż, 2002/2003). W r. 2004 odbyła staże w paryskim Théâtre de la Ville oraz w Comédie Française. W l. 2006-2008 uczestniczyła - jako pierwsza polska stażystka - w międzynardowych warsztatach dramaturgicznych Université d’été européenne – la mousson d’été (Pont-à-Mousson, Francja). Uczestniczka warsztatów teatralnych oraz tanecznych m.in. pod kierunkiem Janusza Subicza i Nazareth Panadero z Tanztheater Pina Bausch (Niemcy) oraz Eduardo Gilio z Teatro Accion (Argentyna). Jej spektakl „Pułapka Crescendo” był jednym z czterech inaugurujących projekt Studio in Progress w Teatrze Studio.Reżyserka czytań performatywnych m.in. w Laboratorium Dramatu oraz w gdańskim Klubie Żak. Od 2009 roku należy do zespołu Teatro Accion International Group. Jej spektakle były prezentowane na festiwalach w Polsce, we Francji, w Niemczech oraz w Serbii. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia naukowe za rok 2008/2009.
Strona Teatru Żydowskiego:www.teatr-zydowski.art.pl/
Fanpage na Facebooku:www.facebook.com/TeatrZydowskiimEsteryRacheliiIdyKaminskich
Teatr ŻydowskiPlac Grzybowski 12/16
00-104 Warszawa