Kinomuzeum
3 lutego - 3 marca 2012
kuratorzy: Łukasz Ronduda, Natalia Sielewicz
Już w lutym Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przejdzie metamorfozę i pokaże się publiczności od zupełnie nowej strony jako przestrzeń kinowa dla wszystkich miłośników ambitnego kina.
W programie Kinomuzeum znajdą się zarówno zjawiska słabo reprezentowane w kinematografii głównego nurtu, jak i pokazy filmów fabularnych, które miały swoje premiery w ramach najważniejszych festiwali filmowych. Kinomuzeum rozpocznie swoją działalność premierowym pokazem Wstydu Stevea McQueena z ostatniego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji.
"Film Grain and the Queer Body: Tom Chomont"
wykład Juana Suáreza
10 stycznia (wtorek), godz. 18:00
W wykładzie towarzyszącym wystawie „Wspólnicy. Fotograf i artysta około roku 1970” Juan Suárez pokaże jak widoczność ziarna taśmy filmowej w wielu filmach eksperymentalnych lat 60. wpływała na przedstawienie ciała. Tematem wykładu będą filmy Jacka Smitha (Overstimulated, Flaming Creatures) i Andy'ego Warhola (Empire, Sleep) oraz twórczość mniej znanego artysty Toma Chomonta, który zaczął robić filmy na fali filmu undergroundowego, pod wpływem Gregorego Markopoulosa.
W pierwszej części wykładu Suárez omówi efekt ziarna filmowego na tle innych „nieciągłych środków wyrazu”, używanych przez ówczesnych artystów. W drugiej części zarysuje związki między fascynacją „nieciągłą reprezentacją” a nauką. Chodzi zwłaszcza o cybernetykę: binarne kodowanie informacji, sformalizowane w latach powojennych przez Shannona i Weavera i wykorzystywane w naukach ścisłych i socjologii probabilistyczne modele eksplanacyjne sformułowane przez Norberta Wienera i Gregory'ego Batesona.
Do tych modeli odwoływali się często twórcy muzyki eksperymentalnej (John Cage, David Tudor), wideo (Nam June Paik), performensu, filmu (Stan Vanderbeek), a także inżynierowie współpracujący z artystami (Billy Kluver). Jak pokazuje Suarez teorie te miały też wpływ na twórców filmów queer.
W eksperymentalnym filmie queerowym stosowanie widocznego ziarna, rozpad obrazu na najmniejsze części składowe, inaczej niż w „ortodoksyjnej cybernetyce”, nie miały na celu sformalizowania informacji. Jak pokaże analiza filmów Toma Chomonta, ziarno wytwarzało wizualny szum, potęgując nieokreśloność cielesnej tożsamości i w efekcie uniemożliwiając zastosowanie do queerowych ciał jasno wytyczonych kategorii pojęciowych.
Wykładowi towarzyszy pokaz filmów Toma Chomonta.
Wykład w języku angielskim.
Juan Suárez wykłada na wydziale Studiów Amerykańskich na Uniwersytecie w Murcji. Jest autorem książek Bike Boys, Drag Queens, and Superstars: Avant-Garde, Mass Culture and Gay Identities in the 1960s Underground Cinema (1997) i Pop Modernism: Noise and the Reinvention of the Everyday (2007).