Zapraszamy na koncerty, które Filharmonia Wrocławska organizuje jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia. Już w piątek Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Jeana-Michaëla Lavoie zaprezentuje IV Symfonię Dvořáka, a także Uwerturę akademicką Brahmsa. W wykonaniu Diega Tosi zabrzmi także Brahmsowski Koncert skrzypcowy D-dur. W sobotę usłyszymy Orkiestrę Leopoldinum, a w niedzielę Wrocławska Orkiestra Barokowa zaprezentuje program związany z Bożym Narodzeniem. Także w niedzielę wystąpi Trio Solistów Leopoldinum. Zapraszamy!
16.12
PT19:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Gdy w murach Uniwersytetu Wrocławskiego rozbrzmiewa pieśń Gaudeamus igitur, wiadomo, że rozpoczął się nowy rok akademicki. Hymn ten stanowi część Uwertury akademickiej e-moll op. 80 Johannesa Brahmsa podarowanej Uniwersytetowi Wrocławskiemu przez kompozytora. Była to odpowiedź na nadanie godności doctora honoris causa niemieckiemu twórcy w marcu 1879 roku. Wykorzystał w niej motywy z piosenek studenckich poznanych podczas hamburskich biesiad, a dzieło zwieńczył patetycznym finałem, w którym pojawia się popularna wśród studentów pieśń Gaudeamus igitur. Mimo że Brahms niezbyt wysoko cenił ten utwór, stał się on wkrótce przebojem estrad koncertowych całego świata.
Zdecydowanie bliższy sercu kompozytora był skomponowany rok wcześniej Koncert skrzypcowy D-dur op. 77. Nie od razu zyskał on popularność wśród publiczności z powodu nagromadzonych trudności technicznych partii solowej oraz monumentalnego, symfonicznego brzmienia orkiestry. Dziś zaliczany jest jednak do największych arcydzieł literatury skrzypcowej. Brahms podczas tworzenia partii solowej musiał posiłkować się radami swojego przyjaciela – skrzypka Josepha Joachima – i jemu właśnie zadedykował dzieło. Joachim był również pierwszym wykonawcą koncertu i autorem wirtuozowskich kadencji. Podczas wieczoru Koncert skrzypcowy D-dur Johannesa Brahmsa usłyszymy w interpretacji Diega Tosi – utalentowanego młodego francuskiego skrzypka współpracującego z Orchestre of the Paris Conservatoire, Camérata de France czy Ensamble Intercontemporain. Jego repertuar obejmuje zarówno utwory Pabla Sarasatego, Maurice’a Ravela, jak i Pierre’a Bouleza czy Iannisa Xenakisa.
Podczas koncertu zabrzmi również IV Symfonia d-moll op. 13 Antonina Dvořáka w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej po batutą kanadyjskiego dyrygenta – Jeana-Michaëla Lavoie.
Jean-Michaël Lavoie – dyrygent
Diego Tosi – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:
J. Brahms – Uwertura akademicka e-moll op. 80, Koncert skrzypcowy D-dur op. 77
A. Dvořák – IV Symfonia d-moll op. 13
17.12
SO18:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Odrażający potwór szamoczący się w agonii, by wreszcie wykrwawić się na śmierć –tak określił II Symfonię Beethovena, zaprezentowaną na koncercie w Theater an der Wien w 1803 roku, jeden z ówczesnych krytyków. Utwór powstał w bardzo trudnym dla kompozytora okresie – gdy zdał on sobie sprawę, że jego głuchota nasila się i prawdopodobnie nigdy nie zostanie wyleczona. Mimo tego jednak, dzieło jest pełne radości i dowcipu. Do wcześniejszych chronologicznie utworów kompozytora należy Romans F-dur na skrzypce i orkiestrę. Choć opublikowany został w 1805 roku, to jego powstanie datuje się na rok 1798.
Trudno nie lubić muzyki Liszta, która pozwala ponieść się emocjom i wspomnieniom. Od kołyski do grobu S107 to jego ostatni poemat symfoniczny. Kompozytor dzieli się w nim refleksjami nad życiem, traktując je jako drogę ku niewiadomej. Dlatego w utworze odczuwalny jest smutek, świadomość przemijania i nostalgia, które mogą stać się udziałem tylko człowieka dojrzałego.
Carl Nielsen jest jednym z najsłynniejszych duńskich kompozytorów. Początkowo studiował w Kopenhaskim Konserwatorium Muzycznym, w którym uczył się grać na skrzypcach. Jednak wkrótce uświadomił sobie, że największą satysfakcję sprawia mu komponowanie. Swój pierwszy utwór napisał już w wieku ośmiu lat, ale prawdziwy debiut nastąpił czternaście lat później, w 1887 roku, kiedy w Sali Koncertowej Tovoli wraz z orkiestrą smyczkową zaprezentował swoje Andante tranquillo e Scherzo.
Concerti grossi to główna forma, jaką pozostawił nam w swojej spuściźnie kompozytorskiej Corelli. Concerto grosso g-moll nazwane „Bożonarodzeniowym” zostało zamówione przez Kardynała Pietro Ottobaniego, a następnie ujęte w cykl dwunastu utworów zebranych w opus 6. Dzieło to zostało skomponowane na dwoje koncertujących skrzypiec i wiolonczelę oraz zespół smyczkowy z towarzyszeniem basso continuo.
Podczas koncertu wymienione utwory zabrzmią w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod dyrekcją Ernsta Kovacica.
Ernst Kovacic – skrzypce, dyrygent
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
Program:
F. Liszt – Kołysanka na 4 skrzypiec S107
C. Nielsen – Andante tranquillo i Scherzo
A. Corelli – Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8 „Fatto per la notte di Natale”
L. van Beethoven – Romance F-dur na skrzypce solo op. 50, II Symfonia D-dur op. 36
18.12
ND18:00
SALA KONCERTOWA FILHARMONII
Podczas dzisiejszego koncertu zabrzmią dzieła barokowych mistrzów. Usłyszymy je w interpretacji włoskich solistów oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej specjalizującej się w wykonywaniu muzyki dawnej.
Motet Silete venti Georga Friedricha Haendla został skomponowany w Londynie prawdopodobnie w 1724 roku. Muzykolodzy pewni są wyłącznie tego, iż utwór ten nie powstał później niż w roku 1732, gdyż wówczas został on dołączony do oratorium Estera. Przeznaczony jest na orkiestrę smyczkową z błyskotliwą partią głosu sopranowego.
Six Concertos in Seven Parts for two Violins and Violoncello Obligate with two Violins more a Tenor and Thorough Bass – tak brzmiał pełny tytuł dzieła Alessandra Scarlattiego opublikowanego w 1740 roku w Londynie przez Benjamina Cooke’a. Fakt, że nastąpiło to kilkanaście lat po śmierci kompozytora, nasuwa szereg domysłów. Był to czas, gdy syn Alessandra – Domenico święcił triumfy wśród angielskiej publiczności dzięki swoim Essercizi per gravicembalo. Przypuszcza się więc, że Cooke, korzystając z popularności nazwiska Scarlatti, sam pragnął ogrzać się w jego blasku. Ale tym samym umożliwił nam poznanie tak wspaniałego dzieła.
W latach 1676–1740 bożonarodzeniowym zwyczajem Palazzo Apostolico w Rzymie była prezentacja nowej kantaty. Każdego roku wybierano kompozytora, który miał zaprezentować świąteczny utwór. Po spożyciu wigilijnej kolacji papież wraz z zaproszonymi gośćmi udawał się na spoczynek, podczas którego mógł rozkoszować się dźwiękami skomponowanego na tę okazję dzieła. W 1713 roku poproszony o to został Antonio Caldara. Zaprezentował on wówczas napisaną rok wcześniej Vitacini di pace.
Claudio Cavina – dyrygent
Robarta Mameli – sopran
Francesca Lombardi – sopran
Andrea Arrivabene – kontratenor
Luca Dordolo – tenor
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Program:
G.F. Händel – Silete venti HWV 242
A. Scarlatti – Concerto F-dur nr 3 z Six Concertos in Seven Parts (1724)
A. Caldara – Vaticini di pace
18.12
ND18:00
MUZEUM PANA TADEUSZA
Koncertmistrz Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum zainicjował powstanie tria smyczkowego, w skład którego wchodzą soliści orkiestry: altowiolista Michał Micker oraz wiolonczelista Marcin Misiak. W ich wykonaniu usłyszymy trzy różniące sie stylem i charakterem kompozycje.
Czteroczęściowe Trio G-dur op. 9 nr 1 Beethovena należy do najważniejszych utworów kameralnych pochodzących z wczesnego okresu twórczości kompozytora. Dzieło to, wraz z pozostałymi dwoma triami wchodzącymi w skład opusu dziewiątego, zostało opublikowane w 1789 roku wraz z dedykacją dla oficera Armii Rosyjskiej – Johanna Georga von Browne.
O Trio smyczkowym op. 77b Maxa Regera skomponowanym w 1904 roku krytyk muzyczny Wilhelm Altmann napisał: „To trio należy do najlepszych tego typu. Chciałbym szczerze polecić ten utwór wszystkim, którzy kochają muzykę kameralną. To perła literatury”. W ostatniej części kompozytor wykorzystał temat z opery Mozarta Uprowadzenie z Seraju, ukazany w nowej XX-wiecznej szacie kolorystycznej i harmonicznej.
Zdecydowanie najbardziej nowoczesną harmonię prezentuje zaledwie 24-taktowy utwór Antona Weberna pochodzący z 1925 roku. Według wskazówek kompozytora umieszczonych w partyturze Satz für Streichtrio ma brzmieć „spokojnie i płynnie”. Na owo brzmienie duży wpływ ma również jakość instrumentów. Dlatego olbrzymiego znaczenia nabiera fakt, że wrocławscy muzycy wykonają utwory na instrumentach wypożyczonych przez Filharmonię Wrocławską z kolekcji szwajcarskiej The Maggini Foundation, w której posiadaniu znajdują się instrumenty smyczkowe z okresu od XVII do XIX wieku.
Trio Solistów Leopoldinum
Christian Danowicz – skrzypce
Michał Micker – altówka
Marcin Misiak – wiolonczela
Program:
L. van Beethoven – Trio G-dur op. 9 nr 1
A. Webern – Satz für Streichtrio op. posth.
M. Reger – Trio smyczkowe op. 77b
Nadchodzące wydarzenia i koncerty
27 i 28.12.2011, Wtorek i środa, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Wieczór kolęd – cicho, cicho pastuszkowie
Joanna Trzepiecińska – wokal
Agnieszka Wilczyńska – wokal
Janusz Szrom – wokal
Andrzej Jagodziński – fortepian, akordeon
Włodzimierz Nahorny – fortepian
Andrzej Łukasik – kontrabas
Sekcja Instrumentów Dętych Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej
Program:
Kolędy Włodzimierza Nahornego i Bogdana Loebla
30.12.2011, Piątek, godz. 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
31.12.2011, Sobota, godz. 18:00 i 20:30
Sala koncertowa Filharmonii
Koncerty sylwestrowe
Jan Walczyński – dyrygent
Anna Serafińska – wokal
Piotr Rafałko – wokal
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:
Karnawał w stolicach świata
6.01.2012, Piątek, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii
Wieczór kolęd
Spirituals Singers Band
Kolędy świata
7.01.2012, Sobota, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Jakub Jakowicz – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej
Program:
W. Lutosławski – Łańcuch II
L. Boccherini / L. Berio – Ritirata notturna di Madrid
M. Ravel – Alborada del gracioso, La Valse, Valses nobles et sentimentales
L. Bernstein – Uwertura do opery Kandyd
8.01.2012, Niedziela, godz. 16:00 i 19:00
Sala koncertowa Filharmonii
Walce wiedeńskie
Zbigniew Szufłat – dyrygent
Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum
14.01.2012, Sobota, godz. 18:00
Sala koncertowa Filharmonii
Radosław Pujanek – skrzypce
Agata Szymczewska – skrzypce
Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka
Marcin Zduni – wiolonczela
Marcin Sikorski – fortepian
Program:
G. Bacewicz – Duety na dwoje skrzypiec
M. Markowicz – Duety ze zbioru Jako-witz
W. Lutosławski – Bukoliki na altówkę i wiolonczelę
G. Mahler – Kwartet fortepianowy a-moll
J. Brahms – Kwintet fortepianowy f-moll op. 34
Informacje o koncertach, rezerwacje biletów:
info@filharmonia.wroclaw.pl
tel. 071/ 342 24 59 | 071/ 792 10 00 | 071/ 330 52 24
www.filharmonia.wroclaw.pl