Wydarzenia

Chłodna 25 w tym tygodniu zaprasza serdecznie

21-28.05.2012

21 maja (poniedziałek)

Dzielnica czy cmentarz? | Czy i jak warszawiacy pamiętają o getcie | Forum na Chłodnej

godz. 18.00

"Wąwozy, skarpy, wzgórza. Uliczki, ścieżki, domy. Schody, tarasy i mostki. Podwórka, przedszkola, szkoły. Z gruzobetonu i ludzkiego prochu. I jakiejś dziwnej cegły. (...) Obserwując suszące się pranie, bawiące się dzieci i koty wystawiające futerko do słonca doszliśmy do wniosku, że nie był to najgorszy pomysł na uczczenie wymordowanych. Żywi mają tu zieleń, ciszę, spokój. Niepochowani umarli - bliski kontakt z żywymi." (Janicka, Festung Warschau, str. 285-6 ).

"Cmentarz-miasto" - jak mówi o tej części Warszawy Elżbieta Janicka. Dzielnica żywych i umarłych. Tablice, pomniki, murale, ślady muru getta na chodnikach, wreszcie "odbudowana" kładka na ulicy Chłodnej. Warszawa pamięta o getcie, czy raczej pamięć wymazuje? Co i w jaki sposób przedstawione z tej historii widać w przestrzeni miasta? Co wiedzą o dzielnicy zbudowanej na gruzach jej mieszkańcy?

O tym wszystkim 21 maja o godz. 18.00 rozmawiać będą Elżbieta Janicka, Jacek Leociak i Maria Lewicka. Spotkanie poprowadzi Michał Bilewicz.
Zapraszają Forum Dialogu Między Narodami i Klubokawiarnia Chłodna 25

Elżbieta Janicka - literaturoznawczyni, fotografka, wykładowczyni Collegium Civitas. Autorka niedawno wydanej książki "Festung Warchau" (Krytyka Polityczna. 2012) opowiadającej o przestrzeni dzielnic zbudowanych na terenie getta i tym jak widać w niej pamięć o getcie lub jej brak. Wraz z Wojciechem Wilczykiem pracuje nad projektem fotograficznym "Nowe Miasto" poświęconym przestrzeni miejskiej Śródmieścia Warszawy.

Jacek Leociak - literaturoznawca, profesor w Instytucie Badań Literackich PAN, członek Centrum Badań nad Zagładą Żydów. Autor wielu książek o Getcie Warszawskim, m.in. "Getto warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście" (wraz z B. Engelking) i "Spojrzenie na Warszawskie Getto", (Dom Spotkań z Historią, 2011)

Maria Lewicka - profesor na Uniwersytecie Warszawskim, psycholog społeczna. Zajmuje się psychologią środowiskową, a dokładniej tym jak przestrzeń miasta wpływa na psychiczne funkcjonowanie jego mieszkańców. W swojej najnowszej książce "Psychologii Miejsca" (Scholar, 2012) przedstawia m.in. psychologiczne problemy miast, w których doszło do etnicznej wymiany mieszkańców (jak np. Wrocław czy właśnie Muranów). Od lat mieszka i pracuje na Muranowie.

Michał Bilewicz - wiceprezes Forum Dialogu Między Narodami, psycholog społeczny, kieruje Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego. Wychował się na Krochmalnej, pracuje na Stawkach, więc Muranów był dla niego zawsze ważną przestrzenią.

wstęp wolny

 

21 maja (poniedziałek)
Musimy porozmawiać o kolorze #3

godz. 20.30

Trzeci z cyklu wykładów Kobasa Laksy o narracji wizualnej w filmie tym razem na podstawie filmu"Chinatown" w reżyserii Romana Polańskiego.

Wspominamy obrazami, ale mówiąc o filmie najczęściej streszczamy fabułę. Zdarza się, że film wydawał się porywający, ale próba opisania brzmi banalnie. Wszystko da się nazwać jeśli dysponujemy odpowiednimi narzędziami, a te są w zasięgu wzroku.
Jednym z najpotężniejszych narzędzi wizualizacji jest kolor. Bywa źle rozumiany, a jego stosowanie mylące i skomplikowane.

CHINATOWN - film w reżyserii Romana Polańskiego - trudny do jednoznacznej oceny gatunkowej i uważany za jeden z najlepszych w historii kina. Scenariusz Roberta Towne'a jest wyjątkowy, ale trudno zapomnieć obrazy zrealizowane przez pion artystyczny:

Cinematography by: John A. Alonzo
Production Design by: Richard Sylbert
Art Direction by: W. Stewart Campbell
Set Decoration by: Ruby R. Levitt
Costume Design by: Anthea Sylbert

kbx.pl

wstęp wolny

 

22 maja (wtorek)
SE-MA-FOR na Chłodnej.
Część I /Horrory lalkowe

godz. 20.00

Zombie Western (2007), Tor Fruergaard, 17’
Virgil mieszka sam ze swoim skłonnym do przemocy ojcem i niemym barmanem. Wyśmiewają się z niego dwaj twardzi kowboje, Eddzie i Hank. Ponieważ Mroczny Rzeźnik terroryzuje miejscowe plemię indiańskie, Indianie nie widzą innego wyjścia niż wskrzeszenie zmarłych poprzez odprawienie Zakazanych Rytuałów. Kiedy zombie nagle atakują saloon, sprawy nabierają tempa i prawdziwi bohaterowie wychodzą na światło dzienne.

Vicenta (2010), Sam Orti, 22’
Kiedy Alfredo umiera nie informując żony o miejscu ukrycia olbrzymiej fortuny, którą wygrał na loterii, Vincenta postanawia szukać wszędzie, opierając się na założeniu, że jedynym sposobem odkrycia prawdy jest pytanie tam, gdzie przebywa jej zmarły mąż. Powrót do świata umarłych nigdy nie był łatwy, a już na pewno nie dla owdowiałej gospodyni domowej, ale przy wsparciu ze strony siostrzeńca pomocnego jak Igor, dla Vincenty wszystko jest możli we. Jednak nie tylko ona chce zdobyć cenny skarb.

T is for toilet (2011), Lee Hardcastle, 4’15”
Organizatorzy Se-Ma-For Film Festiwal ostrzegają: Uważajcie na siebie korzystając z WC!

Stalker from the cornfield (2009), Benjamin Oke, 4’22”
Mąż i żona są prześladowani przez dziwną kobietę, która pracuje razem z nimi w polu. Kobieta staje się agresywna i brutalna, gdy mąż i żona zbliżają się do siebie.

Sweet dreams (2010), Stella Salumaa, 6’48”
Prześladować staruszka czy małego chłopca? Wywoływać koszmary u owcy czy zrezygnować z powołania i robić coś całkowicie innego- oto jest pytanie.

Chainsaw Maid (2007), Takena Nagao, 6’52
ONI nadchodzą po Twoje CIAŁO i KREW! Teraz cała nadzieja rodziny spoczywa w rękach seksownie oddanej SŁUŻĄCEJ!

Create (2011), Dan MacKenzie, 2’09”
Młody szalony naukowiec chce stworzyć potwora w równoległych światach fantastycznego laboratorium i w rzeczywistości sypialni małego chłopca.

Underlife (2010), Jarosław Konopka, 9’
Autorski, lalkowy film animowany. „Underlife” W sposób metaforyczny przedstawia destrukcyjny wpływ, jaki wywierają na człowieka przodkowie i stawia pytanie, czy jesteśmy w stanie się spod niego wyzwolić. Porusza uniwersalny problem tkwiących w podświadomości uwarunkowań, które determinują i definiują nasze życie.

Something left something taken (2010), Max Porter, Ru Kuwahata, 10’13”
Każdy kto pojawia się na miejscu zbrodni, coś tam zostawia i coś stamtąd zabiera.“Something left, something taken” to animowana czarna komedia o tym, jak para wypoczywająca na wakacjach spotyka mężczyznę, którego uznają za Zodiakalnego Mordercę.

STUDIO FILMOWE SE-MA-FOR
Początki Se-ma-fora sięgają 1947 roku, kiedy to nakręcono pierwszy polski, lalkowy film animowany Za króla Krakusa w reżyserii Zenona Wasilewskiego. Wydarzenie to zapoczątkowało powstanie Studia Małych Form Filmowych Se-ma-for z którym, w różnych okresach, współpracowali wybitni polscy artyści min. Krzysztof Penderecki, Roman Polański, Krzysztof Komeda, Janusz Majewski, Filip Bajon, Krzysztof Krazue, Zbigniew Rybczyńki, Tadeusz Wilkosz, Marek Skrobecki czy Piotr Dumała.
Początkowo Se-ma-for zasłynął jako pierwsza i jedyna w Polsce wytwórnia filmów lalkowych. Z czasem zaczęto produkować także filmy dokumentalne (Z głębokości wołam, Treser żuków), eksperymentalne (Zbigniew Rybczyński, Stefan Schabenbeck, Hieronim Nauman) i rysunkowe (np. seriale dla dzieci Przygody Kota Filemona, Zaczarowany ołówek, Przygód Kilka Wróbla Ćwirka).

W 1999 roku państwowe Studio zostało postawione w stan likwidacji, a na jego miejsce powstała spółka Se-ma-for Produkcja Filmowa, która miała kontynuować tradycje starego Se-ma-fora czyli produkcję filmów animowanych, ze szczególnym uwzględnieniem lalkowych (Ichthys i Danny Boy Marka Skrobeckiego oraz MASKA Braci Quay).
W Se-ma-forze powstało ponad 1400 filmów (w tym około 800 lalkowych), które zdobyły na całym świecie ponad 300 nagród i wyróżnień na czele z nagrodą OSKARA za film Tango Zbigniewa Rybczyńskiego w 1983 roku oraz za film Piotruś i Wilk Suzie Templeton w 2007 roku.

wstęp wolny

23 maja (środa)

Sebald. O naturalnej historii zniszczenia

godz. 19.00 

Uniwersytet Muri im. Franza Kafki zaprasza na spotkanie poświęcone książce W.G. Sebalda "Wojna powietrzna i literatura"

Dlaczego literatura powojennych Niemiec niemal całkowitym milczeniem pominęła doświadczenie bombardowań niemieckich miast?
Jaka jest relacja między wydarzeniami traumatycznymi a zapisem literackim?
Co to jest naturalna historia zniszczenia? Czy wykłady W.G. Sebalda poświęcone „wojnie powietrznej i literaturze” to głęboka medytacja nad dziejami, pamięcią i literaturą czy niepotrzebne potknięcie wielkiego pisarza?

W spotkaniu udział wezmą:
Małgorzata Łukasiewicz (tłumaczka)
Andrzej Kopacki (Literatura na Świecie)
Adam Lipszyc (Uniwersytet Muri im. Franza Kafki)

wstęp wolny

 

24 maja (czwartek)
Szkoła Infografiki na Chłodnej 25 #3

godz. 19.00

Serdecznie zapraszamy na trzecie spotkanie Szkoły Infografiki na Chłodnej 25. Tematem naszego kolejnego spotkania będzie kwestia zbierania i analizowana danych z serwisów społecznościowych.

Firmy coraz częściej korzystają z nich jak ze źródła wiedzy o swoich przyszłych klientach. Na podstawie analizy naszych zachowań w sieci badacze są w stanie określić procesy zachodzące w sieciach znajomych, strukturę tej sieci i prognozować co się stanie w przyszłości. Nasz gość opowie o tym, w jaki sposób firmy prowadzące badania w sieci zbierają informacje, przedstawi proces analizy i prezentacji danych.
Na spotkanie zaprosiliśmy Jacka Szejdę ze SmartNet Research&Solutions, specjalistę ds. badań, web analytics i wizualizacji danych.

wstęp wolny

 

25 maja (piątek)
Starewicz / SzaZa / na Chłodnej25

godz. 21.00

Starewicz / SzaZa
Projekt powstał dzięki współpracy duetu muzycznego SzaZa oraz Studia Filmowego Semafor z Łodzi. To połączenie niezwykle barwnej, wielowątkowej i plastycznej muzyki duetu Szamburski / Zakrocki - wykonywanej na żywo do pierwszych animacji poklatkowych i lalkowych autorstwa Władysława Starewicza z początku XX wieku. Projekt Starewicz / SzaZa w ramach „Semafor European-Asian Tour” występował na prestiżowych festiwalach min. w Japonii, Chinach, Francji, Hiszpanii i Szwajcarii.
Spektakl – Pokaz – Koncert w którym spotykają się dwie niezwykle dynamiczne narracje – kino nieme (w tym przypadku pionierska animacja oraz film lalkowy) oraz spontaniczna, ściśle dialogująca z obrazem wypowiedź muzyczna i dźwiękowa!

Władysław Starewicz
- pionier animowanego filmu lalkowego. Wychowywał w Kownie. Jeszcze gdy był chłopcem, objawił się u niego talent plastyczny: uprawiał malarstwo, rysunek i fotografię, zyskał nawet popularność jako karykaturzysta. Jego główną pasją było jednak kolekcjonowanie i preparowanie owadów, co jest nie bez znaczenia dla jego kariery filmowej. Gdy bowiem miał 28 lat, w swojej małej domowej pracowni, Starewicz dokonał oryginalnego eksperymentu, do którego przeprowadzenia zainspirowali go właśnie jego "podopieczni". Chciał sfilmować walkę żuków jelonków o samicę, ale zamierały one w bezruchu, gdy włączał reflektory - toteż uśpił je i sfilmował ich walkę: powstały filmik nie był już jednak dokumentem... "Rycerzy" ubrał w kostiumy, buty z cholewami, wyposażył w rapiery, zbudował stylizowaną dekorację. Konwencja, po którą sięgnął, jest niezmiernie ważna jako reprezentatywna dla jego późniejszej drogi twórczej, ale jednak nie ważniejsza niż sam sposób sfilmowania. Starewicz podzielił "ruch" żuków na poszczególne fazy i wykonał zdjęcia klatka po klatce - a więc odkrył metodę poklatkową. Był to rok 1910. Przy realizacji filmów pomagała mu żona Anna i montażystka Maria Wodzińska (późniejsza kierowniczka działu montażu w wytwórni). 26 marca 1912 roku zaprezentował swój film o żukach jelonkach, owoc dwuletnich doświadczeń i poszukiwań. "Piękna Lukanida" to pierwszy w historii film lalkowy. Starewicz zapragnął niezależności twórczej. Nakręcił szereg filmów aktorskich: parodii obyczajowych i politycznych grotesek o wymowie antywojennej. W roku 1919 opuszcza Rosję i przez Konstantynopol, Rzym udaje się do Paryża. Wynajmuje willę w Fontenay Sous Bois, w której zakłada studio do realizacji filmów lalkowych. Powstające tu filmy były rozpowszechniane na całym świecie, nawet w Hollywood. Starewicz do dziś uważany jest wielkiego pioniera animacji poklatkowej i filmu lalkowego.

SzaZa – Szamburski / Zakrocki
To muzycy, improwizatorzy, animatorzy, którzy od 1999 roku aktywnie działają na stołecznej scenie muzyki improwizowanej i sztuki niezależnej skupionej wokół wydawnictwa LadoAbc (www.ladoabc.com) oraz Stowarzyszenia Kulturalnego LADO. Na polu działalności interdyscyplnarnej SzaZa tworzy muzykę dla teatru, filmu, kina niemego, tańca współczesnego, słuchowisk, odczytów literackich, improwizacji lalkowych. W ramach cyklu „SzaZa ZapraSza” współpracowali min. z P. Cieplakiem, L. Bzdylem, K. Globiszem, M. Gokielim, Candelarią Saenz Valiente. Grali muzykę na żywo do pierwszych filmów Romana Polańskiego, eksperymentalnego kina małżeństwa Themersonów oraz animacji Władysława Starewicza.
Dzięki współpracy z Miastem Stołecznym Warszawa, Instytutem Kultury Polskiej w NYC, Studiem Filmowym Semafor oraz Instytutem Adama Mickiewicza i Filmoteką Narodową - muzycy zrealizowali wiele projektów interdyscyplinarnych na skalę międzynarodową. Odwiedzili min Islandię, Norwegię, Japonię, Chiny, Francję, Hiszpanię, Urugwaj oraz USA – trasa obejmująca Nyc, Ithaca, Austin, Boulder, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Washington, Chicago.

wstęp 15 zł

 

26 maja (sobota)
Panna Cotta / Co Sobotta

cały dzień 

różne rzeczy już robiliśmy ale deserów jeszcze nie było

sprawdźcie to!

panna cotta co sobota w cenie 8 zł.

 

26 maja (sobota) LONGPLAY - spektakl Klancyka / feat. Igor od Pauli i Karola
godz. 20.00

27 maja (niedziela) LONGPLAY - spektakl Klancyka
godz. 20.00

Spektakl Longplay to świat długich form improwizowanych. Inspiracją jest jedno słowo. Po nim monolog. Następnie seria scen nawiązujących do monologu, układających się w kolaż skojarzeń i nawiązań. Żadnych gier, żadnych wymyślnych założeń, tylko fabuła, wyimprowizowana naoczach widowni przez siedem osób umiejscowionych na scenie i wyposażonych w niepowtarzalne umiejętności kojarzenia rzeczy z rzeczami. Czasem całkiem dziwnych rzeczy.

Na całym świecie długie impro to spektakle w których improwizacja znajduje swoją tożsamość a teatr, gra, zabawa, opowiadanie historii, komedia i energia spotykają się w jednym punkcie. Wy macie tylko przyjść, powiedzieć słowo i wyrabiać się na wirażach skojarzeń. A, no i krzyczeć "głośniej!" jak czegoś nie słychać. Zapraszamy!

Klancyk od pięciu lat wykorzystuje różne formy teatru i komedii improwizowanej - tworzy spektakle skeczowe, muzyczne, wykorzystyjące konwencje gatunkowe oraz oparte o stworzonych wcześniej bohaterów. Najbliższa premiera jest jednocześnie zebraniem wszystkich dotychczasowych doświadczeń, w swej otwartości pozwalającej na najróżnorodniejsze ukazanie działań improwizatorów. Jednocześnie stanowi największe wyzwanie dla aktorów.

wstęp 25/15
bilety do kupienia w barze
rezerwacje:


27 maja (niedziela)
Śniadanie na Chłodnej

zaczynamy o 10.30


magiczny talerz zawsze pełen jedzenia 20 zł.
smacznego !!!

 

27 maja (niedziela)
Hack4Europe - prezentacja prototypów i głosowanie jury oraz publiczności na najlepsze aplikacje

godz. 16.00

Narodowy Instytut Audiowizualny w dniach 26 – 27 maja 2012 r. w Warszawie organizuje międzynarodowy konkurs w formule hackatonu wykorzystujący zbiory Europeany – Hack4Europe Warsaw. Przez dwa dni 35 zarejestrowanych uczestników hackatonu, głównie programistów oraz IT designerów, będzie tworzyć aplikacje i programy, twórczo wykorzystując zbiory największej europejskiej biblioteki cyfrowej Europeana, która zawiera 20 milionów cyfrowych obiektów związanych z europejską kulturą – obrazów, fotografii, druków, materiałów audiowizualnych i audialnych. Pula nagród w konkursie to 18 000 złotych.

Sesja odbędzie się w Ślusarni na ul. Wałbrzyskiej 3/5, a prezentacja prototypów i głosowanie jury oraz publiczności na najlepsze aplikacje będą miały miejsce w Klubokawiarni Chłodna 25 w niedzielę 27 maja od 16:30.

Rejestracja odbywa się na stronie internetowej wydarzenia i potrwa do 20 maja 2012 r.

Najlepsze aplikacje zostaną nagrodzone w czterech kategoriach:
• najbardziej innowacyjna aplikacja,
• aplikacja o największym potencjale społecznym,
• aplikacja o największym potencjale komercyjnym,
• nagroda publiczności.

Nagrodzone aplikacje zostaną następnie ocenione przez międzynarodowe jury, wraz z prototypami wypracowanymi w ramach Hack4Europe między innymi w Leuven i w Kopenhadze. Laureaci każdej z kategorii otrzymają 2500 złotych ufundowane przez firmę Black Lion, vouchery o wartości 500 EUR do wykorzystania w amazon.com ufundowane przez Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe oraz zaproszenia do odbycia stażu w Centrum Badawczo-Rozwojowym Orange. Ponadto najlepsze aplikacje wyłonione podczas polskiego etapu konkursu będą oceniane podczas europejskiego finału Hack4Europe przez międzynarodowe jury, a nagrody zostaną wręczone w czerwcu tego roku w Brukseli.

Uczestnicy Hack4Europe są zachęceni do stworzenia aplikacji, które pokażą, jak można wykorzystać – zarówno społecznie, jak i biznesowo – otwarte zasoby kultury. Sugerowanymi tematami są:
• Mobil-izacja: Aplikacje, które przeniosą zasoby Europeany na urządzenia mobilne, smartphone’y i tablety
• Mash-up: Łączenie API Europeany z innymi wolnymi zasobami, np. z Wikipedią
• Europeana społecznościowa: Aplikacje umożliwiające użytkownikowi dzielenie się zasobami Europeany przez serwisy społecznościowe
• Przestrzeń użytkownika: Narzędzia umożliwiające użytkownikowi Europeany dodawanie komentarzy, tagowanie, linkowanie do zewnętrznych obiektów lub obiektów Europeany – także w formie gier
• I Wojna Światowa: Aplikacje wykorzystujące prywatne archiwalia gromadzone przez zespół Europeany podczas otwartych zbiórek prowadzonych w Niemczech, Anglii, Belgii, Francji i Holandii.

W 2011 r. w Poznaniu odbyła się pierwsza w Polsce edycja Hack4Europe. pro.europeana.eu/web/guest/hackathon-prototypes można dowiedzieć się więcej o aplikacjach powstałych podczas cyklu Hack4Europe 2011. Tutaj dl.psnc.pl/2011/06/22/podsumowanie-hack4europe/lang-pref/en/ można przeczytać relację z zeszłorocznego hackatonu.

Hack4Europe Warsaw odbywa się w ramach międzynarodowego projektu Europeana Awareness.

Partnerem merytorycznym wydarzenia jest Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe.

Informacje praktyczne:
• Rejestracja odbywa się na stronie internetowej hack4europe2012-waw.eventbrite.com/
• Rejestracja rozpoczyna się 16 kwietnia 2012 r. i trwa do 13 maja 2012 r. Zgłoszenia nadesłane po tym terminie nie będą brane pod uwagę.
• Organizatorzy wyślą email potwierdzający zakwalifikowanie na hackaton, najpóźniej do dnia 15 maja 2012 r.
• Organizatorzy zapewniają dwa ciepłe posiłki, kawę, herbatę i przekąski bez ograniczeń. Organizatorzy pokrywają także koszty transportu uczestników, zgodnie z Regulaminem Konkursu.
• Hackaton jest wydarzeniem międzynarodowym i organizatorzy w oficjalnych częściach konkursu będą posługiwać się językiem angielskim. Dokumentacja techniczna API Europeany będzie dostępna także jedynie w języku angielskim.
• Pełna treść regulaminu w języku polskim dostępna jest na www.nina.gov.pl Pełna treść regulaminu w języku angielskim dostępna jest www.nina.gov.pl.

Oficjalna strona wydarzenia: www.hack4europe.info

zapraszamy serdecznie!
--
Klubokawiarnia Chłodna25
tel.(022) 620 24 13 /603 300 635 /603 300 835
chlodna25.blog.pl
 

 

loading...